Sunday, January 10, 2010

[TaMaT :: RaNgKaP SaTu]

Aku kembali sendiri. Tanpa teman-teman tercinta, melangkah kaki. Membuka satu perjalanan baru dalam hidupku. Sehingga kini, inilah perjalanan paling lama pernah aku tempuhi. Jauh ke bumi utara aku ditempatkan. Namun aku sedar, di tempat baru pasti akan mencorak pengalaman dan kenangan baru buatku.

Kring..Kring...

Telefon bimbit hadiah daripada ibu bapaku, aku genggam erat.

"Hello."

"Maya, kau dah sampai ke?"

Suara Eliz kedengaran di sebelah sana. Mungkin aku akan kurang mencorak memori bersama Liesa, Jasmin dan Oja. Namun aku masih punya Eliz, Ieka dan Shima. Dan aku pasti akan mencatat perasaan baru bersama-sama teman-teman yang baru.

"Aku dah nak sampai ni. Jumpa kat sana okey?"

"Okey. Aku dah sampai. Nak pegi daftar dulu."

Talian dimatikan. Aku menghela nafas, panjang. Kupandang lama wajah ibu dan ayahku. Airmata mungkin sudah kering, namun aku masih terasa kesedihan perpisahan di antara kami. Jangan bimbang, mak, ayah. Akak takkan pernah lupakan mak dan ayah.

Pandangan kualih ke luar tingkap kereta. Kehijauan sawah padi sepanjang jalan membuatkan aku tersenyum. Aku berdebar-debar menanti apakah yang bakal mewarnai kehidupanku di sini. Memoir seorang aku akan bersambung semula.

*Senyum*

No comments:

Post a Comment

kNowiNg mE

My photo
Suka menulis, suka membaca, tapi kadang2 malas nak hapdet belog..

Popular Posts